Zoeken in deze blog

dinsdag, mei 14, 2013

Even wat anders

Wat is er nou lekkerder dan een versgebakken koekje?

Af en toe kan ik echt opeens veel zin hebben om te bakken. Ik besef me hoe oubollig dat klinkt, maar het is echt ontzettend leuk om te doen. En de geur in je huis en vooruit, het resultaat, zijn geen vervelende bijverschijnselen.

Ik ben best een zoetekauw. Gek op zich, want een aantal jaren geleden at ik het liefst hartig, volgens mij beweerde ik toen zelfs dat ik niet zo van chocola en snoep hield. Ik denk eigenlijk dat dat het niet was, maar dat ik mezelf toen geheel verzadigde met hartig. Want is inmiddels is wel anders. Chocolade lust ik op ieder moment van de dag, hoe vol ik op dat moment ook zit. Vrouwenkwaal blijkbaar. Maar nog liever dan alleen chocolade heb ik chocola in combinatie met koek...

Geen idee hoeveel koekjes er bestaan. Maar er zijn weinig koekjes waar ik niet van hou. Lange vingers zijn saai, idem voor 'gewone' biscuitje (al hoewel.. dopen in een kop thee...), maar digestives zijn weer heerlijk. Jan Hagel, mwah.. en bitterkoekjes ben ik ook niet van. Maar oprecht, dat was het dan ook zo ongeveer. Ruim een jaar geleden kreeg ik van mijn zusje het beste koekjesrecepten boek (boekje) dat er is, 'Koekje' van Amsterdamse banketbakkers Cees Holtkamp en Kees Raat: 


De moderne koekjes zijn van de hand van Raat en de klassiekers zijn afkomstig van Holtkamp. Ik kreeg er een pak zogenaamd zeeuws bloem bij, want dat zit blijkbaar in echt lekkere koekjes. Tip: mocht je die nou ook - net zoals ik - niet kunnen vinden bij de supermarkt om de hoek, loop dan even bij een goede banketbakkerij binnen en vraag om een pak (bij bakkerij Holtkamp krijg je het dan in ieder geval). Je schijnt het overigens ook online te kunnen bestellen.

Sindsdien bak ik dus met enige regelmaat een koekje of twee. Overigens vind ik het net zo leuk taarten en cakes te maken, alleen is het iets lastiger een bestemming vinden voor die baksels. Echt goed koekjes bakken is nog best een kunst, kwam ik achter. Elk koekje, elke techniek en elke oven is anders. Maar oefening baart kunst :) Mijn favoriet tot nu toe:

Stroopkoek (getuige het druppeltje stroop op de hand ;))

 

Geen opmerkingen: