Zoeken in deze blog

maandag, mei 20, 2013

Granola oftewel krokante muesli

Vandaag maakte ik krokante muesli. 

Ieder zichzelf respecterend foodblog heeft wel een bericht over zelfgemaakte granola, zo blijkt uit een rondgang langs mijn favoriete blogs, en ik volg er een heel aantal (zie 'leesvoer' voor een selectie). Ik bestudeerde er vandaag een heel aantal. En maakte vervolgens mijn eigen variant. Want kennelijk bestaan er echt 1001 recepten voor granola. 

Dat bleek nog best een experiment:
-  ten eerste bezocht ik vandaag voor het eerst (in mijn recente verleden, ik ben er vroeger ooit wel eens geweest) een biologische supermarkt. Een beleving op zich. Goed gesorteerd, soms helemaal niet duur, soms ongelooflijk duur. Ik nam meteen een tijm- en rozemarijnplantje mee voor op het balkon.
- ik wilde een granola-variant maken die niet veel duurder is, indien mogelijk zelfs goedkoper, dan de kant-en-klaar-variant. Gelukkig liet ik dus de arachideolie in de Ekoplaza staan (ruim 7 euro), en kocht ik de goedkope versie bij de Ap. 
- die verkocht helaas geen goedkope variant van de in veel recepten gebruikte ahornsiroop (bij de Ekoplaza kostte die 8 euro), ik besloot de 'sweetening' van mijn granola thuis te improviseren. Dat lukte met honing en vanillesuiker. Anders zou gewone (zelfgemaakte) siroop, diksap of agave siroop ook hebben gewerkt denk ik).
- er is blijkbaar een verschil tussen havermout en havervlokken. Ik kocht vlokken bij de Ekoplaza en vulde deze aan met Euroshopper havermout, die ik nog had staan.
- die vlokken zijn de basis, je kan je granola 'vullen' met wat je maar wil, ik koos voor (en kocht) deze keer hazelnoten, amandelen en bananenchips. Ik vulde dit aan met restjes lijnzaad, sesamzaad en walnoten uit de kast. Ook had ik nog een aangebroken, maar weinig gebruikte, luxe muesli uit Duitsland staan, die ik verwerkte.
- mijn ontdekking van de dag: granola is krokante muesli en niet wat in Nederland wordt verkocht als cruesli. Gelukkig ontdekte ik dit voordat ik mijn granola had laten verbranden in de oven (in afwachting van de klontering die cruesli eigen is). Een korte zoektocht leerde mij: dit ligt niet aan mij, maar die klontering komt praktisch niet voor bij eigengemaakte granola, waarschijnlijk heb je hier meer suiker, olie en waarschijnlijk een bindmiddel (ei?) voor nodig. Dat maakt het echter minder gezond.

Kortom, moeilijk is het niet en alle variaties zijn mogelijk. Korter of langer gebakken, met meer of minder vlokken, andere vlokken (bijvoorbeeld boekweit), andere noten, citroenrasp of vanille-extract, chocolade of kokos, met gedroogd fruit of zonder suiker. Bedenk het en het kan. Hoe ik mijn krokante muesli maakte:

Ingrediƫnten (voor bijna 2 kilo krokante muesli!):
500 gram havervlokken
200 gram havermout
200 gram amandelen
150 hazelnoten
80 gram bananenchips
50 gram walnoten
30 gram lijnzaad
20 gram sesamzaad
zakje vanillesuiker
250 ml. arachideolie
3 eetlepels honing
speculaaskruiden
kaneel
snuf zout
rasp van een sinaasappel


Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de olie met de honing, de suiker, het zout en de kruiden. Meng alle 'droge' ingredienten in een kom. Ik vond de verhouding havervlokken versus de rest teveel, dus ik haalde een deel eruit (voor een volgende keer). Doe dit naar wens. 









Voeg het kruidenmengsel bij  de droge ingredienten en schep goed door. Verdeel over 2 bakplaten. Bak ongeveer 30 minuten in de oven. Schep tussendoor een of tweemaal door. De muesli is klaar als deze goudbruin en knapperig is. Let goed op dat het mengsel niet aanbrandt. Met name de noten verbranden relatief snel.




Laat afkoelen op de bakplaat. Als je er voor kiest om chocolade of gedroogd fruit toe te voegen, doe dit dan nu pas. Bewaar de muesli in een luchtdichte pot.




Geen opmerkingen: