Zoeken in deze blog

maandag, mei 27, 2013

Overpeinzingen in een cardio-les

En wat is het geworden? Ik heb drie keer gesport afgelopen week en de overige avonden/dagen andere leuke dingen gedaan, zoals inderdaad de delicious lezen en berichten typen, maar ook de bioscoop en theater bezoeken. Drie lesjes dus en alledrie waren het ‘steps’-klasjes. Omdat het goed uit kwam, maar ook omdat ik dat een van de leukste lessen vind om te doen.
Wat me erg opvalt is hoe druk deze lessen door vrouwen worden bezocht en hoe weinig ik diezelfde vrouwen terugzie in het krachthonk (oke ik moet hier echt een ander woord voor vinden ) van de sportschool. Een van de steps-lesjes volgde ik op een sportschool voor women-only (ik mag met mijn abonnement trainen bij alle sportscholen van dezelfde keten). Die gym is ontzettend druk en de klasjes zitten bijna allemaal vol. Een deel van de sportschool wordt ingenomen door de aerobics- en spinningzaaltjes, de overige ruimte is driekwart gevuld met een batterij fietsen, crosstrainers, loopbanden, roeiapparaten en trilplaten en wat er dan nog overblijft is voor de echte fitnessapparatuur. Waarvan het merendeel ‘vaste’ toestellen zijn, de adductor en abductor een belachelijk prominente plek innemen en er amper serieuze losse gewichten te vinden zijn. Een olympische barbell heb ik nog niet kunnen vinden en pas 2 weken geleden is er een squat-rack aangekocht. Vooruit er ís tenminste een squat-rack aangekocht en valt nog mee dat het geen Smith-machine is. Maar, dit is oprecht wel tekenend voor hoe vrouwen kennelijk over fitness denken, het imago dat krachtsport heeft. In Nederland in ieder geval, ik heb het idee dat het in de VS, Australië en Scandinavië iets beter gesteld is. En het zegt wat over hoe weinig kennis vrouwen hebben over wat een echt effectieve manier is van fit en gezond worden. Cardio is zeker niet slecht voor je en als je er plezier aan beleeft moet je er ook absoluut niet mee stoppen. Dat heb ik ook niet gedaan. Maar ik durf te beweren dat voor 95% van de vrouwen in die cardio-lessen geldt dat ze niet weten wat het verschil is in de werking en de effecten van cardio versus krachttraining en wat dat laatste voor jou en je fitnessdoelen kan doen. Ik denk absoluut niet alle wijsheid in pacht te hebben, maar ben de afgelopen 1,5 jaar wel overtuigd geraakt van de voordelen van krachttraining. Ik heb er veel over gelezen en zou zeker het NROL4W boek aanraden als basisliteraruur, maar ook online is veel te vinden. Bijvoorbeeld:
Zoals gezegd voor mij nu een weekje helemaal geen sport (een geen blogs?). Geen krachttraining maar ook geen lessen, vanwege verblijf in het buitenland. Ook wel eens lekker, maar waarschijnlijk heb ik volgende week extra veel zin om weer aan de slag te gaan, zowel in de aerobicszaal als in het krachthonk (krachtkamer, powerzaal, lifting-area,...)

Geen opmerkingen: