Zoeken in deze blog

zaterdag, mei 25, 2013

Pizzataart

Onlangs aten wij deze 'pizzataart':

Volgens mij zijn de variaties op hartige taart echt eindeloos. Je kan praktisch alles in een taart-vorm gieten. Vulling met groentes, vis of vlees, dicht of open, deeg van filo, blader, kruimel of 'rauw' (ja ook dat is mogelijk). Ik ben echt dol op hartige taarten en quiches. Ik moest overigens even het verschil tussen quiche en hartige taart googlen. Voor de geinteresseerden: een  quiche is een hartige taart (maar een hartige taart niet perse een quiche. Een quiche is dus een soort hartige taart en voldoet aan de volgende vereisten: de bovenkant van een quiche is altijd open, het heeft meestal een stevige bodem van zanddeeg en de vulling heeft altijd een basis van eieren en room (de site bevat overigens ook een aantal lekkere recepten. De pizzataart was dus geen pizzaquiche.

Terug naar de pizzataart. Deze heb ik zo gedoopt omdat de ingrediĆ«nten - en dus de smaak - enigzins aan pizza doen denken. Hij is simpel, maar smaakte verrassend lekker. Erg snel klaar ook. Met name omdat er behalve de taartvorm geen pan aan te pas komt. Handig dus, als je een keer weinig tijd hebt of om onverklaarbare redenen alleen een oven tot je beschikking hebt. Bladerdeeg is toch wel mijn favoriete taartdeeg, moet ik bekennen. Deze bevat wel iets meer calorieen dan bijvoorbeeld zanddeeg. Omdat ik nog steeds let op mijn dieet, compenseerde ik dat door het eimengsel aan te lengen met wat kwark en melk (in plaats van room). Wat ik ook leerde: niet teveel van dat mengsel gebruiken. Vanwege het gebruik van eieren 'rijst'  dat nog flink en als je teveel toevoegt, gaat naar naar mijn smaak wat overheersen.


Ingredienten

5-6 plakjes ontdooid bladerdeeg
2-3 paprika's van verschillende kleuren
1 halve salami
1 kleine (of een halve flinke) courgette
10-15 zwarte olijven
2 eieren
1 bolletje mozzarella
1 eetlepel pesto
1 flinke lepel kwark
een scheut melk
peper en zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet de taartvorm in en bekleed deze met bladerdeeg. Snijd paprika's in reepjes en de courgette in plakjes (halve maantjes). Snijd de salami in blokjes. Klop de eieren los met de melk, de kwark en pesto. Voeg naar smaak peper en zout toe. Vul de taartvorm met de groentes en salami en giet het mengsel er over heen. Dat hoeft dus niet de groentes te bedekken.






Snijd de mozzarella in plakjes en verdeel deze plakjes en de olijven over de taart. Bak de taart in 30-40 minuten.







Ik deed er nog wat verse tijm overheen en we aten er een groene salade bij.


Geen opmerkingen: