Zoeken in deze blog

woensdag, mei 08, 2013

Wat heb ik dan te vertellen..?

Ik heb de wereld van de krachttraining ontdekt.

Hoe?

Ik was nooit sportief, als kind al niet en als luie student al helemaal niet.. totdat ik geheel volgens stereotype verwachtingen begon uit te dijen. Foto’s van toen kan ik eigenlijk niet meer zien.. wat een plofkop. Mijn lijf viel op zich nog mee, het vet verspreidde zich goed zeg maar. Maar ik verhulde ook veel door ruimzittende, oncharmante kledij.. paste geheel bij de nonchalante studentencultuur die toen (inmiddels toch al bijna 10 jaar geleden) gewoon was. Toen kon ik het niet meer aan. De halfhartig bezoekjes aan de spinningklasjes op mijn shabby sportschool veranderden in regelmatig enthousiast sportschool bezoek toen ik eenmaal naar Amsterdam was verhuisd, nu ruim 3 jaar geleden. Spinning, steps, bodypump, aerobics, cardio-en.. ik deed het allemaal. En belangrijker, ik vond het echt leuk! Dat gecombineerd met een veranderende eetstijl, waarover later meer, zorgde er voor dat de kilo’s er af vlogen. Ik moet niet overdrijven, maar tussen het maximum en het minimum gewicht zitten toch een goede 10 kilo’s.

Enig allemaal, geen reden tot zeuren. Een paar jaar geleden ontmoette ik mijn huidige vriend. Hij ging ook naar de sportschool, maar hing daar aan de gewichten. Daar wist ik helemaal niets van, niet nodig. Toch!? Maar hij zei af en toe wel eens iets over dat krachttraining ook heel goed is voor vrouwen. En al helemaal als ze vetjes kwijt willen. Daar reageerde ik het eerste half jaar nogal cynisch op. Daar word je toch alleen maar heel 'bulky' van!? Toch ging ik af en toe eens met hem meedoen.. ik weet niet eens waarom. Maar aerobics-achtige activiteiten bleven mijn ‘main’ beweging. En ik vond het krachthonk van de sportschool ook wel wat intimiderend. Een jaar geleden ongeveer begon ik me langzaam wat te verdiepen in krachttraining, met name online. Wow, wat ging er een wereld voor me open. Ik las me een slag in de rondte op bodybuilding en fitness fora. Toch ondernam ik nog geen actie. Geen idee waarom niet. Bang? Nog niet overtuigd? Op een dag las ik over hoe je metabolisme kan vertragen als je al langere tijd bezig bent met dieten. Inmiddels weet ik dat dat niet op mij van toepassing was (wordt vervolgd). Maar toen dus nog niet.. en dat verhaal zette me pas echt aan het denken. Ik herkende mezelf er namelijk volledig in. Door gezond eten en plotseling regelmatig te bewegen was ik veel afgevallen, maar langzaam waren er toch weer wat kilo’s bij gekomen. Terwijl ik nog steeds veel sportte, iedere week minstens 2 en meestal 3 of 4 keer. Ook lette ik, hoewel iets minder obsessief, nog op mijn eten. Die vreetbuien en dat bier uit mijn studententijd waren echt wel over. En toch had ik het niet meer onder controle. Krachttraining gecombineerd met gezond, juist en getimed eten was het devies. De doorslag kwam toen ik een boek kreeg: The New Rules of Lifting for Women. Op de kaft staat: The program demands that women put down the “Barbie” weights, step away from the treadmill, and begin a strength and conditioning regime for the natural athlete in every woman.” Inmiddels is dit mijn devies geworden. En het liefst zou ik al mijn vriendinnen, collega’s en mede-eeuwige-dieters hiervan overtuigen.

Ik heb dat boek geloof ik in 2 dagen uitgelezen en ben direct begonnen met het trainingsschema dat het bevat. Niet van dat halve. Ik heb een pot proteïnen aangeschaft, heb aerobics-achtige activiteiten uit mijn schema geschrapt (inmiddels probeer ik het te combineren) en ben aan de gewichten gegaan. Ik eet gerookte kip en tonijn bij de vleet, experimenteer met koolhydraten, plan mijn maaltijden en kwark is dagelijkse kost geworden. En het is leuk!! En het werkt, hoewel ik daar in het begin anders over dacht. Merken dat je sterker wordt geeft zo een kick.Ik ben inmiddels in de laatste fase van het programma (er zijn er in totaal 7), maar ik heb mijn volgende programma al opgelijnd staan. Dus ik hoop nog veel meer resultaat te zien. Het was experimenteren met voeding en sport en met name de verhoudingen.. maar met voortschrijdend inzicht kwamen ook de veranderingen in (aan?) mijn lijf. En anderen zien dat ook, dus ik verbeeld het met niet. Ik ben officieel ‘hooked’.

Geen opmerkingen: