Zoeken in deze blog

woensdag, juni 26, 2013

Ontbijtjes

Over trends gesproken. Ik experimenteer deze week met het overslaan van het ontbijt. Een van de populairste bewegingen in de dieetwereld is momenteel het vasten. Zeker niet nieuw, maar inmiddels wel breed opgepikt, misschien hoorde je al over het 5:2 dieet, het Eat-Stop-Eat en het Vastendieet. Allemaal variaties op hetzelfde principe, minder eten in een korter tijdsbestek. Lange tijd was het devies dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Uit onderzoek blijkt echter dat dit niet perse negatieve gevolgen heeft.

Waar ik me het laatste half jaar uitgebreid in heb verdiept is het zogenaamde ‘Intermittent Fasting’. Meer info te vinden of deze goed gedocumenteerde, maar misschien niet even toegankelijke of overzichtelijke website. Maar voor ik me daar serieus aan waag (als ik dat al ga doen), wilde ik eerst bezien of het overslaan van ontbijt me bevalt. Het vasten-aspect van het dieet is dat je 14-16 uur per dag vast en al je maaltijden nuttigt in de overige 10-8 uur. De afgelopen maanden deed ik dat al in het weekend, maar das makkelijk want dan slaap je langer. Deze week dus ook doordeweeks, ik eet om 12 uur a 12:30 uur mijn eerste maaltijd en rond 20 a 21 uur mijn laatste. Ik moet zeggen, het bevalt tot nu toe uitstekend (maar goed, dat zijn dus nog maar drie dagen). Ik voel me eigenlijk amper hongerig of slap ’s ochtends en als ik er last van heb, gaat het heel snel weer over. Dat is denk ik een voordeel van ontbijt overslaan, je leert onderscheid te maken tussen echte trek en lekkere trek. Een ander voordeel: ’s ochtends een kwartier langer slapen. Maar in mijn ogen het allergrootste voordeel is dat je ’s middags en ’s avonds meer kan eten om uiteindelijk op dezelfde hoeveelheid uit te komen. Ik mag gewoon een tweede keer opscheppen of een kroket bij de lunch. En in plaats van een appel of een simpele mueslireep eet ik nu als tussendoortje lekker een bakje kwark met zelfgemaakte granola of een goedbelegde boterham. Uitgebreider lunchen of een borrel aan het einde van de middag, ik vind het heerlijk dat ik wat minder hoef op te letten of het allemaal niet te veel wordt.

Het allergrootste nadeel is dat ik mijn ontbijtjes mis. Ik heb een aantal ‘vaste’ ontbijt recepten waar ik echt dol op ben en die maaltijd sla ik nu dus over. Maar daar heb ik wat op gevonden: lang leve het tupperware bakje en de magnetron op kantoor. Ik eet mijn havermout nu gewoon als lunch of tussendoortje.

Ingredienten
280-300 ml halfvolle of magere melk
40 gram havermout
Kantoor-havermout
20 gram rozijnen
10 gram geraspte kokos
Een snufje kaneel

Bereiding
1. Voor de ontbijt versie: warm de melk op op het fornuis of in de magnetron. Zodra het begint te koken draai je het vuur laag en voeg je de havermout toe. Voor diegene die niet bekend is met het verwarmen van melk: let op, dit kookt opeens binnen een paar seconden over en/of brandt aan. Roer even goed door en doe in een kom. Voeg de rozijnen, kokos en kaneel toe. Dit lijkt nu nog erg vloeibaar. Geen paniek, dik wordt het vanzelf. Roer opnieuw door en laat afkoelen tot de gewenste temperatuur.
2. Voor de kantoorversie: meng de koude melk met alle overige ingrediĆ«nten. Roer door en doe het mengsel in een – goed afsluitbaar! – tupperware bakje. Eet de havermout koud (voeg dan eventueel iets minder melk toe om een wat dikker mengsel te krijgen) of warm kort op in de magnetron.

Geen opmerkingen: