Zoeken in deze blog

maandag, juni 10, 2013

Supercharged vs. NROL4W

De spierpijn valt nog mee, maar het trainingsschema bevalt zeker. Ik heb er nog maar twee workouts op zitten, maar zie nu al dat Supercharged een stuk nieuwer is dan NROL4W. Dat is feitelijk ook zo, Supercharged kwam eind vorig jaar uit en NROL4W stamt uit 2008. Maar het boek getuigt ook zichtbaar van groot voortschrijdend inzicht van de schrijvers. De trainingsschema’s zijn ontwikkeld door Alwyn Cosgrove en het boek is geschreven door Lou Schuler, beide bekende namen in de fitnesswereld. De grootste verschillen tussen beide boeken:

  • Meer aandacht voor de warming-up en überhaupt aandacht voor de cooling down. In NROL4W stonden geloof ik vier vrijblijvende suggesties om even snel je spieren op te warmen. De boodschap van toen: warm wel even op, maar de wandeling van je auto (!) naar de sportschool kan al voldoende zijn. Over cooling down stond in NROL4W helemaal niets. Gek eigenlijk. In Supercharged staat een uitgebreide verhandeling over het nut van foam rolling. Gisteren uitgebreid geprobeerd en aiii dat voel je.
  • Keuzevrijheid in welke oefeningen je voor welke categorieën kiest. Er worden 4 categorieën krachtoefeningen onderscheiden: de pull, de push, de hinge, de squat en de single leg stance. Het schema schrijft de categorie voor (en het aantals sets en reps) en je kiest zelf de type oefening én het niveau. In NROL4W was alles voorgeschreven.
  • Voortschrijdend inzicht in welke oefeningen goed zijn voor je. Een voorbeeld: een standing lateral pulldown is vervangen door een kneeling lateral pulldown, omdat je zittend je lijf toch minder aan het werk zet. En een prominente rol is er verder voor basis (niet te verwarren met makkelijk) oefeningen als bijvoorbeeld push ups en pull downs. En er is meer aandacht voor stabiliteitsoefeningen en ook kettle-bells en de TRX zijn in Supercharged geincorpereerd.
  • Er is meer en beter nagedacht over het ontwerp en de opbouw. Het gehele programma bestaat uit 3 fases: basic training, strength en hypertrophy. Elke fase heeft een ander doel. Strength is –zoals de naam al impliceert – meer gericht op kracht en Hypertrophy op het creëren van spiermassa. Het ontwerp van de workouts in de verschillende fases is dan ook aangepast aan dat doel. In Basic training bijvoorbeeld begin je (na het opwarmen) met een aantal stabiliteitsoefeningen, zoals de plank. Vervolgens doe je een meer explosieve oefening (bijv. een box jump) en daarna een stel krachtoefeningen (squat, pull, push etc). Je sluit af met een korte interval training en uiteraard stretchen. Dus ook iedere afzonderlijke training kent een opbouw.
Naar mijn mening allemaal positieve ontwikkelingen en dan heb ik de volgende fases nog niet eens goed bekeken. Er is overduidelijk goed over de opbouw en de schema’s nagedacht en veel wordt ook in het boek uitgelegd en toegelicht. Doordat je je eigen workout moet samenstellen, word je daarnaast gedwongen ook zelf na te denken over de ratio achter je training. Erg leerzaam en je zal je niet snel vervelen. Het enig minpuntje: in Supercharged staat weinig over voeding, terwijl NROL4W daar juist voor een groot gedeelte over ging. NROL4W was ook echt geschreven om vrouwen ervan te overtuigen dat fitness goed voor je is, in combinatie met het ‘juiste’ voedingspatroon. Dit boek gaat er van uit dat je dat al bent. Dat ben ik zeker, maar voeding i.c.m. training vind ik juist een heel interessant thema. Maar ach, daar zijn weer andere boeken voor toch!?
Een reactie plaatsen