Zoeken in deze blog

vrijdag, juli 19, 2013

Stilleventaart

Niet heel lang geleden maakte ik deze stilleventaart. Alleen de naam al toch? Noch de naam noch het recept helaas niet zelf bedacht, maar afkomstig uit een Delicious kookboek. Het is heel makkelijk, maar ziet er prachtig uit. Dus uitstekend geschikt voor een dinertje doordeweeks als je weinig tijd hebt, maar wel indruk wil maken. Ik maakte hem voor mijn schoonmoeder.....


Het deeg maken, laten rusten en blind bakken is enigszins tijdrovend. Nog sneller is het als je het deeg niet zelf maakt, maar kant-en-klaar bladerdeeg gebruikt of ander deeg voor hartige taart uit de diepvries. Maar zelf deeg maken is op niet moeilijk en deze versie is echt lekker, geloof me.

Nog een pré van deze taart: je kan gebruiken wat er toch in je koelkast ligt of op moet. Maar deze mooie compositie had ik niet toevallig nog liggen en heb ik wel speciaal gekocht.

Ingredienten
1 takje stronk witlof
1 koningsoesterzwam
1 stronk witlof (in het recept staat bosui, maar daar hou ik niet zo van)
olijfolie
250 g mascarpone 300 ml slagroom
150 g verse geitenkaas
20 g zachte boter
+/-10 enoki paddenstoelen (vervang indien nodig door andere paddenstoelen)
3 eieren
2 takjes dille
Om hem iets 'slanker' & fitnessproof te maken verving ik de mascarpone & slagroom door kwark, een scheut melk en huttenkase. Ik had nog een klein restje camembert en wat oude kaas liggen dus deed dat er ook door. Ach, het steekt niet zo nauw.

Voor het deeg:
250 g bloem
125 g koude boter, grof gehakt
2 eierdooiers

Bereiding
Doe voor het deeg de bloem met de boter in de keukenmachine en voeg ½ theelepel zout toe. Maal alles tot kruim. Doe er de eierdooiers en 60 ml ijswater bij. Laat de machine draaien tot zich een bal vormt. Verpak deze in plasticfolie en laat een half uur rusten in de koelkast. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad tot 5 mm dik uit en bekleed de ingevette bakvorm hiermee.  Zet de vorm 30 minuten in de koelkast. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de deegbodem met bakpapier en vul met bakerwten of rauwe rijst. Bak de bodem 10 minuten blind. Verwijder de steunvulling en het bakpapier en bak de bodem in nog 3 minuten goudbruin en droog. Zet opzij. Pel een aantal bladeren van de witlof. Bestrijk ze met olie en rooster ze een paar minuten in de oven (ik geloof dat ik dit oversloeg). Meng intussen alle ‘natte’ ingrediënten voor de taartvulling. Voeg peper en zout naar smaak toe. Giet de vulling in de deegbodem en bak 10 minuten in de oven. Schik de witlofbladeren, de paddenstoelen en de dille op de vulling en bak nog 15 minuten tot de vulling stevig is. Serveer de taart warm, bijvoorbeeld met een frisse salade.

Geen opmerkingen: