Zoeken in deze blog

vrijdag, juli 05, 2013

Voortschrijdend inzicht


In mijn tweede bericht schreef ik er al over, voortschrijdend inzicht. Ik ben nu ruim een jaar bezig met krachttraining en in dat jaar heb ik veel geleerd. En op basis daarvan mijn gedrag (sporten én eten) aangepast.

Het belangrijkste inzicht kwam toen ik ongeveer een half jaar bezig was met NROL4W. Het boek beschrijft dat je in combinatie met het programma genoeg moet eten om je lichaam te voeden. Pas dan zul je ook echt afvallen. Eerder had ik nooit echt een dieet gevolgd, maar wel ‘op mijn eten gelet’. Daarmee was het een aantal jaren eerder ook gelukt om flink wat kilo's af te vallen. Ik snapte dus niet waarom dat op een gegeven moment niet meer lukte en dacht dat ik met krachttraining de sleutel had gevonden. Dus ik volgde de voedingsvoorschriften uit het boek vrij letterlijk. Ik hield op mijnvoedingscentrum.nl bij wat ik at (de zogenaamde eetmeter) en dat was zo ongeveer als het boek het voorschreef. Ik at ongeveer drie maaltijden per dag, twee tussendoortjes en alles zo gezond mogelijk. Ik lette er onder andere op dat ik genoeg proteïne at en kwam daarmee op 2000-2100 calorieen per dag. Ik werd absoluut sterker, maar naarmate de maanden vorderden merkte ik dat ik niet alleen iets zwaarder werd, maar ook dat mijn kleren wat strakker gingen zitten. Een tijd lang hield ik voor ogen dat ik niet teveel waarde moest hechten aan het nummer op de weegschaal, een in de fitnesswereld zeer bekend mantra. Maar op een gegeven moment zat het me niet lekker meer.

Om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies meer wat mij eind vorig jaar de ogen deed openen. En achteraf klinkt het zo simpel. De reden dat ik zwaarder werd is dat ik meer at dan ik verbruikte. Waarom ik dat niet door had? NROL4W legt veel nadruk op genoeg eten. Lou Schuler, schrijver van het boek,  schrijft een aantal jaren na het uitkomen van het boek ook op een forum dat hij met de kennis van nu het voedingsdeel anders had geschreven. Hij zag zoveel vrouwen om hem heen die zich helemaal suf dieten dat hij in dit boek propagandeerde dat je in combinatie met krachttraining juist voldoende moet eten, niet wetende dat dat ook andere effecten zou kunnen hebben. Verder was ik denk ik ook niet eerlijk over hoeveel ik verbruikte en hoeveel ik at en dronk.  En als je maar een beetje minder eet dan je nodig hebt, maken kleine slordigheden veel uit. Geinteresseerd? Bekijk eens deze link: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/not-losing-fat-at-20-deficit-what-should-i-do-qa.html.  Absoluut een eyeopener vond ik het. Al met al helemaal niet vreemd dat ik niet lichter of slanker werd.


Ongeveer een half jaar geleden begon ik met echt eerlijk bijhouden wat ik eet en proberen minder te eten dan ik verbruik. En dat werkte direct. Ik viel in een paar maanden tijd 6 kilo af en verloor centimeters. Het is erg moeilijk af te vallen en sterker te worden tegelijkertijd, maar ik heb het gevoel dat ik relatief weinig kracht heb verloren. Inmiddels gaat het niet meer zo hard, maar beetje bij beetje val ik nog steeds af.

Geen opmerkingen: