Zoeken in deze blog

vrijdag, augustus 09, 2013

Het resultaat van een weekendje platteland

Ok, het was geen weekend maar slechts een dag. En ook nog een doordeweekse dag (nee ik spijbelde niet, ik nam hem vrij). En niet zo maar het platteland, het dorp waar ik geboren ben en mijn ouders nog steeds vertoeven. Maar goed, ik verbleef dus even in het hoge Noorden tussen de landerijen, in plaats van in de grote stad. Altijd een feest, ook op culinair gebied. Ook dit keer:

De eerste avond aten we een warme variant van de gele gazpacho die ik eerder maakte. Ik vond hem (inderdaad, want ik zei het toen al) warm lekkerder dan koud.



En een lekkere pasta met artisjokken, champignons en ham








Ik kreeg een klein flesje eigengemaakte rozen-azijn. Heel lekker (ruikend)! Eerder kreeg ik al een fles vlierbloesemazijn, ook al zo een fijne smaakcombinatie. Bijvoorbeeld te gebruiken in salades, gegrilde groentes of over een schaaltje aardbeien.















Ik kocht bij de korenmolen in het dorp een voorraad tarwemeel, gemengde gedroogde vruchten en noten (met de afschuwelijke naam gezondheidsmix) en zadenmix (haver, lijnzaad, sesamzaad en pompoenpitten). En uiteraard een kilo van het speltpannenkoekenmeel waar deze molen bekend om staat:

















De tweede avond aten wij erwtjescreme met munt en met Hollandse garnalen,





en entrecote volgens recept van Onno Kleyn, met balsamico, geroosterde tomaatjes en..














met prachtig gekleurde groentes (bieten, paprika, courgette, tomaat, mais), veel uit eigen tuin.















En als dessert hadden we citroensorbetijs met limoncello












O en het was ook gezellig.

Geen opmerkingen: