Zoeken in deze blog

zaterdag, oktober 19, 2013

Granola (2)


Eerder schreef ik al over mijn eerste ervaring met foodblogger-must-do: het zelf fabriceren van cruesli, (krokante) muesli, of zoals iedereen heel hip schrijft: granola. Dat was zeker een succes dus die voorraad is al een tijdje op. Dat vroeg om weer een nieuwe lading. Het zat me toch niet helemaal lekker dat de vorige keer de muesli niet echt cruesli was, maar meer crunchy of gebakken muesli. Dus dit keer had ik een missie: de cruesli laten klonteren. Ik deed research en vond 2 mogelijke oplossingen, ofwel meer olie/vet/suiker/honing/siroop gebruiken of eiwitten toevoegen. Hierover hoefde ik niet lang na te denken. Deze cruesli is al best gevuld door de toevoeging van noten, zaden, pitten en gedroogd fruit dus nog meer vet leek me niet nodig. Ik ging voor de eiwitten. Ik moet zeggen: dat heeft het hem gedaan. De cruesli heeft geklonterd. Missie geslaagd. Tevreden? Niet helemaal. De volgende keer ga ik denk ik nog wat kleine aanpassingen doen, want op de een of andere manier vind ik hem minder crunchy dan de vorige keer. Ook ga ik denk ik nog een beetje spelen met de voedingswaarden want deze is relatief calorie-rijk (komt vooral door de noten). Maar goed, weer een stapje richting de perfecte zelfgemaakte cruesli.

Ingrediƫnten (voor bijna 2 kilo cruesli)
250 gram tarwevlokken
500 gram havermout (ongeveer, ik had nog een mix van havermout met zaden en pitten)
400 gram gemengde ongezouten noten (amandelen, walnoten, hazelnoten, cashews en macademia’s)
150 gram bananenchips
100 gram gebroken lijnzaad
50 gram sesamzaad
200 gram arachideolie
50 gram agave siroop
4 eiwitten
flinke snuf kaneel
kleinere snuf zout

Bereiding
Zie vorige keer. Dit maal deed ik de oven iets minder heet (150-170 graden). Op het laatste klopte ik de eiwitten en mengde dit door het mengsel. Je ziet dan al meteen dat het klontert (pas dus op dat je dit niet meteen weer losroert). Let tijdens het bakken ook op: enerzijds dat het mengsel niet aan de bakplaat koekt en anderzijds dat je bij het omscheppen niet alle clumps weer losroert.  Laat heel goed afkoelen.

Voedingswaarden (per 50 gram)
Calorien: 206
Proteine:  6
Vet: 12
Koolhydraten: 14

Geen opmerkingen: