Zoeken in deze blog

woensdag, oktober 09, 2013

Ik weet nog steeds niets

In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen hoe (en vooral waarom) ik ben begonnen met krachttraining. Kern van deze zelfreflectie was dat ik het mooi vind om te zien hoeveel ik heb geleerd sinds ik hier ooit mee ben begonnen. Wat ik ook erg mooi vind, is om te zien hoeveel ik nog steeds leer. Misschien dat je als lezer bekend bent met het 80/20 principe. Dit principe zegt dat 20% van de oorzaken verantwoordelijk is voor 80% van het resultaat. De overige 20% komt uit die andere 80%. Met andere woorden, slechts een klein gedeelte elementaire kennis is verantwoordelijk voor een heel groot deel van het resultaat. Bijvoorbeeld, bij squats is 20% van de kennis (rechte rug, tot parallel, buikspieren aanspannen, knieƫn recht etc.) verantwoordelijk voor 80% van je resultaat. De overige zaken zorgen ervoor dat je je squat perfectioneert, maar zijn niet vereist om een goede squat uit te kunnen voeren.

Inmiddels heb ik die elementaire kennis al een tijdje onder de knie en ben ik hard op weg om de laatste details van mijn kennis in te vullen. Dat betekent natuurlijk niet dat ik daardoor alwetend ben geworden. Zeker niet zelfs. Terugkijkend op mijn laatste jaar van training zie ik weer dingen die ik nu anders doe dan toen. Alles evolueert en ontwikkelt zich, ook kennis. Ik ben een autodidact. Alle kennis die ik bezit heb ik mezelf aangeleerd door er simpelweg veel tijd in te steken. Ik verzamel zoveel mogelijk informatie en orden dat vervolgens op een logische manier (hoop ik), zodat ik het weer op een eenvoudige manier kan overdragen aan mensen die het nodig hebben. Daarbij heb ik een rotsvast geloof in wetenschappelijke studies en wetenschappelijk aangetoonde effecten. 

Daarom hebben wij dit blog ook opgezet, om mensen te helpen en bij te spijkeren. Er is zoveel BS te vinden op het internet wat voornamelijk voortkomt uit eeuwenoude bodybuildertradities en gebruiken. Ik wil dat doorbreken door wetenschap toe te passen in deze sport. Het begint steeds gebruikelijker te worden, maar er is nog een wereld te winnen. Ze voorzien van informatie zodat ze niet de beginnersfouten maken die ik ooit maakte. Zodat ze met een zeker gevoel beginnen aan proces wat je zoveel positief kan brengen. Of dit nou bestaat uit een afgetrainde en gespierde bodybuilder worden of een krachtige powerlifter zijn die 300 kilo zonder handen kan squatten.



Geen opmerkingen: