Zoeken in deze blog

zaterdag, oktober 26, 2013

Kantoorlunch


Kipfilet met avocado en geitenkaas met ei
Voor veel mensen is een boterham met het een of ander tussen de middag vast prik. Ik eet doordeweeks amper brood. Niet omdat ik er niet van houd of het ongezond vind, integendeel.. ik hou van brood en het is helemaal niet slecht voor je (Jorit is dat heel erg met me eens). Vroeger lunchte ik altijd in de kantine van mijn werk. Niet heel bijzonder, maar prima eten: soep, salade, warme snacks en allerlei soorten brood(jes). Dat tikte financieel wel aan, dus om wat te besparen ben ik op een gegeven moment zelf bammetjes mee gaan nemen. Maar dat was ik op een gegeven moment zo zat. Dus ben ik wat variatie gaan aanbrengen in mijn meeneemlunches. Op zich heb ik nog steeds een aantal vaste “recepten”, maar wel een stuk afwisselender dan iedere dag brood. Meestal neem ik een keer per week kwark met zelfgemaakte muesli mee. Ook eet ik regelmatig crackers, een met kipfilet en avocado en een met geitenkaas en ei: heerlijke combinaties. En ik heb laatst ontdekt dat het ook heel erg lekker en makkelijk is om soep mee te nemen. Die warm ik dan op in de magnetron en eet er een naanbroodje bij bijvoorbeeld. Zo staan er nu twee bakjes knolselderijsoep in de vriezer, daarvan maakte ik afgelopen week wat extra.

In ieder geval een keer per week, maar soms vaker, lunch ik met een zelf meegenomen salade. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, wel is het erg handig als er een koelkast op je kantoor staat. Mijn favoriete recept tref je hier onder aan. Maar geitenkaas, noten, gerookte zalm, hamreepjes, rauwe ham, ei en tonijn zijn ook heerlijke (en caloriearme en proteinerijke) saladevullers. Meestal vul ik een tupperware bakje met gesneden groentes en neem ik de rest in zakjes of bakjes - of gewoon in de verpakking waarin je het koopt - mee zodat ik rond lunchtijd de salade kan afmaken. En ook een voor de handliggende maar goede tip: kook wat extra avondeten en neem dat mee. Veel is koud ook heerlijk en met een magnetron op je werk kan dus zelfs het restje soep van de avond er voor dienst doen als lunch.

Salade met gerookte kip, avocado en huttenkase
Salade met kip, avocado en huttenkase
Ingredienten  (voor 1 persoon
50 gram spinazie
halve paprika
2 kleine tomaten
stukje komkommer
1 gerookte kipfilet (de AH verkoopt gerookte kipfilet in plakjes)
1 avocado
50 gram huttenkase  (ik heb standaard een bakje huttenkase light van de lidl in de koelkast op mijn werk staan)
Let op: dit is best een flinke salade – met name de hoeveelheid groentes maakt dat het bijna niet op een bord past -, maar ik hou daar wel van. Mocht je minder willen, dan kan je de hoeveelheden halveren.


Bereiding
Snijd de komkommer, tomaten en tomaten in stukjes. Vul een plastic bakje met de spinazie en de gesneden groenten. Snijd de avocado in de lengte rondom de pit. Draai hem rond zodat de 2 helften los raken. Sprenkel beide helften met citroensap. Stop de helft waar de pit nog in zit in de koelkast (met de pit er nog in, blijft hij iets langer vers). Neem de andere helft in een boterhamzakje of bakje mee. Ook de kipfilet en het bakje huttenkase kunnen zo in de tas mee. Rond lunchtijd stort je de groenten op een bord. Snijd de avocado nog in de schil in lange repen en schep hem met een lepel leeg. Vul de salade aan met de kip en avocado. Eet smakelijk!
De variant met hamreepjes
Voedingswaarden
Calorien: 371
Proteine: 44
Koolhydraten: 16
Vet: 16

Geen opmerkingen: