Zoeken in deze blog

dinsdag, november 12, 2013

Cacao-dadel-noten-strooisel


Er gaat wel eens wat mis in de keuken. Soms is dat alleen maar heel irritant. Maar soms lijdt zo een mislukking wel tot een nieuwe ontdekking. Zo had ik laatst de urge om zelf snackrepen te maken. Dus ik ging op zoek naar een lekker recept en kwam uit bij deze tussendoorrepen zonder lulkoek. Ik vrolijk aan de slag en alles leek goed te gaan, maar toen ik de schaal in de ijskast zette om op te stijven had ik al zo een vermoeden dat er iets niet klopte. Dat bleek inderdaad het geval toen ik het mengsel een (paar) uur later in repen wilde snijden. Niks repen, maar een los kruimelig mengsel dat bij lange na niet in repen te snijden was. Niet wetend hoe ik dat zou moeten oplossen heb ik het mengsel in een pot gedaan.

Een paar avonden later wilde ik na het eten nog wat kwark eten. Toen viel mijn oog op die pot en strooide wat van het mengsel over de kwark. Wat denk je.. een heerlijke combi! Sindsdien gebruik ik het mengsel om niet alleen mijn kwark, maar ook andere toetjes “op te lekkeren”.


Ik was trouwens laatst door mijn voorraad heen. Een tweede kans dus. Ik heb het recept precies gevolgd en opnieuw geprobeerd er repen van te maken, zonder succes. Geen idee wat ik fout doe. Misschien komt het omdat ik gewone dadels gebruikte en het recept vraagt om Medjool dadels, die kennelijk groter en zachter zijn. Anyway, ik heb weer een voorraadje van strooisel.

Ingrediƫnten (voor ongeveer 450 gram strooisel)
270 g ontpitte Medjool dadels (ik gebruikte dus gewone)
135 g ongebakken, ongezouten cashewnoten
45 g ongebakken, ongezouten blanke amandelen
50 g (rauwe) cacaopoeder

Bereiding
Bekleed een vierkante vorm met huishoudfolie. Hak de amandelen grof in een keukenmachine met hakmolen. Haal ze uit de machine en zet ze even apart. Doe de cashewnoten in de keukenmachine en maal ze tot fijn poeder. Voeg het cacaopoeder toe en meng een paar seconden. Voeg 2 dadels per keer aan het mengsel toe en laat de keukenmachine draaien tot de dadels goed gemengd zijn. Uiteindelijk moet er een kruimelig mengsel ontstaan dat op fijn broodkruim lijkt. Meng met je handen de grof gehakte amandelen erdoor. Kneed beetje bij beetje het ‘kruimeldeeg’ kort tot een samenhangend geheel. Doe het geheel in de vierkante vorm en druk het stevig op de bodem en tegen de zijkanten. Dek af met huishoudfolie en zet een paar uur in de koelkast. Snijd in gelijke repen. Hier ging het bij mij dus mis. Het strooisel wat ik wel kreeg deed ik in een glazen pot en is prima een aantal weken te bewaren.



Voedingswaarden (per portie van ongeveer 10 gram)
Kcal 52
Koolhydraten 3
Vet 4
Proteine 1

Geen opmerkingen: