Zoeken in deze blog

zaterdag, november 02, 2013

Motivatie (en hoe ik het weer terugvond)


Als je al een tijdje met dezelfde activiteit bezig bent, is het misschien niet vreemd dat je af en toe even geen zin meer hebt. Je mojo verliest. Mij overkwam dat een aantal weken geleden. Ik had ik opeens niet meer zoveel zin in sporten. Met name krachttraining viel me zwaar. In een klasje word je opgezweept en is het geen optie niet mee te doen. Maar als je zelf traint moet je het echt helemaal zelf doen. En dat lukte me dus niet, ik weet echt niet hoe het kwam. Ik weet wel dat ik er van baalde.. ik wilde niet dat het sporten me tegen zou gaan staan. Dus ik had me aantal dingen voorgenomen om te proberen mijn mojo weer terug te vinden.

Inmiddels kan ik zeggen dat ik uit dit dipje ben. Hoe? Ik ben het inderdaad wat rustiger aan gaan doen. Heb Supercharged voorlopig even on hold gezet en heb wat rondgeklooid in de sportschool. Inmiddels heb ik een paar weken 5x5 (stronglifts) gedaan en ik ben een paar weken geleden begonnen met 5/3/1 van Jim Wendler. Ik weet dat ik het al eens eerder heb beloofd, maar ik zal deze schema’s echt eens op een rij zetten. Ook heb ik een break gehad van bijna 5 weken. Dat was iets langer dan de 3,5 weken durende vakantie. Maar een week voordat we zouden vertrekken blesseerde ik mijn onderrug tijdens een deadlift. O MIJN GOD dat doet echt zoveel zeer.. ik kon 1,5 week amper lopen of zitten, laat staan sporten. Maar goed misschien was die pauze wel even goed. Wat ook erg goed hielp: nieuwe sportkleren kopen :). Maar de meest verrassende oppepper was het veranderen van mijn workout-ritme van 's avonds naar 's ochtends. Heerlijk vind ik het, voor werk sporten. En qua tijd waarop ik opsta maakt het geen verschil, ik ben nu iets later op mijn werk maar werk ook iets langer door. Ook heb ik op deze manier de avond vrij voor andere leuke dingen, terwijl ik hiervoor moest kiezen tussen sporten of iets anders doen. Op de een of andere manier ben ik 's ochtends heel wakker en vol met energie, meer dan aan het einde van de dag. En ik houd erg van het gevoel de dag te beginnen met een goede workout. Het enige nadeel dat is dat er 's ochtends minder tijd is - ik heb ongeveer 50 minuten - en ik moet een beetje opschieten, dat wel. Maar eigenlijk vind ik dat helemaal prima, en voor een effectieve training maakt het echt niet uit. Ik moest dus wel een schema vinden dat in die tijd past, en dat is Supercharged nou eenmaal niet.. dat kostte me echt minstens een uur. Maar zowel 5x5 als 5/3/1 kan prima in 50 minuten. Dus ik heb helemaal mijn motivatie terug en dat wordt beloond met een fikse portie spierpijn na elke workout.
Een reactie posten