Zoeken in deze blog

donderdag, december 19, 2013

Prioriteiten



Ik heb al een tijdje niks meer geschreven op dit mooie blog. Dat kwam niet omdat ik geen zin meer heb om mijn ideeën, meningen en hersenspinsels met jullie te delen, maar had simpelweg te maken met een gebrek aan tijd. Al is dat – als ik heel eerlijk ben – niet helemaal waar, het had te maken met een gebrek aan prioriteit. Toegegeven, ik heb een paar hele drukke weken achter de rug en zelfs de weekenden zaten vol. Maar betekent dat dat ik nergens een gaatje had om een blogpost te typen? Nee, natuurlijk niet. Ik geloof er heilig in dat een gebrek aan tijd, vooral een gebrek aan prioriteit is. Nu moet ik ook toegeven dat ik mijn stilte wel erg lang vond duren, dus ik mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is om elke week de (priori)tijd te nemen om een stukje typen. Ik moet onze lezers (alle vijf) toch tevreden houden.

Waar ik dus soms de moeite heb om een stukje te typen voor dit blog, heb ik nooit moeite om naar de sportschool te gaan. Trainen is een ding wat ik – ondanks alle drukte – eigenlijk altijd constant en gestaag ben blijven doen. Sterker nog, ik deel mijn tijd zelfs zo in dat ik altijd minimaal drie keer per week naar de sportschool kan. Krachttraining is voor mij altijd een prioriteit en ik vind het geen probleem om er daarom tijd voor te maken. Dat betekent soms dat ik niet altijd de mogelijkheid heb om zo uitgebreid te trainen als ik dat zou willen en dat er soms workouts tussenzitten waar ik een minder gevoel aan over hou. Dat is helaas niet anders; ik leef ook nog naast mijn sport.

Ik geloof dat wanneer je serieus aan het trainen bent er bepaalde zaken zijn die je je goed moet beseffen wil je succesvol zijn in de gym en een fijn leven hebben. Ja, het kan beide.

Ten eerste, realiseer je dat je, wanneer je geen professionele competitieve bodybuilder, powerlifter of strongman bent, je dit doet voor jezelf. Je traint omdat je het fijn en leuk (hoop ik tenminste) vindt. Natuurlijk wil je alles zo optimaal mogelijk doen en dat betekent dat je op je voeding let, genoeg rust neemt en regelmatig de sportschool binnenstapt. En dat is goed. Besef echter dat dit niet alles is. Te vaak zie je mensen die hierin doorslaan en zichzelf teveel vereenzelvigen met de sportschool en alles wat daarbij komt kijken. Vergeet niet dat je ook een familie, vrienden en vriend(in) hebt die belangrijker zijn dat het aantal kilo’s wat je kan drukken. Het is niet erg als je – doordat je een vakantie hebt – een tijdje niet kan trainen of wat minder op je voeding kan letten. Accepteer dat dit zo is, geniet van deze dagen en gebruik het als olie om – wanneer je weer los mag – er keihard tegenaan te gaan.

Ten tweede, wanneer je jezelf een doel stelt, doe dan alles om dit te bereiken. Maakt het je prioriteit! Als je besluit om er serieus voor te gaan om binnen een half jaar 200 kilo te kunnen squatten of onder de 10% lichaamsvet te komen, doe er dan ook alles aan om dit te halen. Wees niet bang om alles op alles te zetten om jezelf te testen en je doel te bereiken. Hierbij vind ik het ook compleet logisch dat je dan bepaalde andere zaken tot een lagere prioriteit maakt. Geef dit alleen wel aan aan de mensen om je heen. Vertel ze wat je gaat doen en of (en hoe) dit impact zal hebben op je dagelijkse leven. Dit voorkomt en heleboel gedoe wanneer je eenmaal bent begonnen. Wanneer je eenmaal je doel hebt bereikt, vergeet het dan niet te vieren. En misschien nog wel belangrijker, successen moet je ook delen!

Geen opmerkingen: