Zoeken in deze blog

zondag, december 01, 2013

Pumpkin spice riz au lait


De dag nadat ik mijn heerlijke pompoentaart had gebakken zat ik nog met een halve liter melk waarin de pompoen had gekookt. Nou hou ik niet van eten weggooien (ik hou meer van eten opeten) en daarnaast was deze melk zo lekker van smaak (hij had immers de smaak van pompoen met suiker en vanille). Dus ik ging op zoek naar een idee wat ik met dit restantje gekookte melk kon doen. Uiteraard kwam ik bij allerlei drankjes uit en ik had er bijvoorbeeld ook pompoen-vanille wentelteefjes van kunnen maken. Maar toen mijn oog viel op een recept voor rijstebrij, wist ik meteen dat dat het ging worden.

Vroegaaah maakte mijn moeder wel eens rijstebrij, bij wijze van toetje. En ik vond het altijd heerlijk! De smaak van in melk gekookte rijst met kaneel, bruine suiker en rozijnen... mmm. Er zijn ongetwijfeld mensen die er van gruwelen, maar ik genoot er van.

Om het gerecht wat op te chiquen heb ik het pumpkin spiced riz-au-lait genoemd... en volgens mij zou het niet misstaan op de kaart van een seizoenen-en-trends-volgend-hipster-cafe. Mocht je nou ook ooit heeel toevallig met een restje melk met pompoensmaak komen te zitten, dan zou ik dit zeker proberen.


Ingrediënten (voor 4 porties, toetjesformaat)
1 liter volle melk
(Ik had dus 500 ml pumkin spiced melk en lengde dit aan met magere melk en toen die ook op was met nog een scheut water. Improviseren kan je leren.)
125 g dessertrijst
(Nou heb ik dit niet standaard in mijn voorraad. Volgens mij zou risottorijst ook wel werken, maar ook dat had ik toevallig niet. Dus ik besloot gewoon basmati rijst te proberen. Improviseren kan je leren.)
Snuf kaneel
4 kleine klontjes boter
Klein handje rozijnen

Bereiding
Breng in een pan met dikke bodem de melk aan de kook. Roer de rijst erdoor en breng het geheel al roerende aan de kook. Kook de rijst in 50 minuten op laag vuur gaar en roer regelmatig. Schep de warme rijstebrij in 4 schaaltjes en strooi de rozijnen erover. Leg er een klein klontje boter op en bestrooi met de kaneel.

Omdat ik basmatirijst gebruikte ging het niet helemaal zoals het moest. De rijst was al na een klein half uur gaar en het vocht was ook al opgenomen/verdampt. Het was een beetje meer pap geworden dan normaal gesproken met rijstebrij het geval is. Ik heb de pan maar gewoon van het vuur gehaald en het smaakte verder prima.

Voedingswaarden (per portie)
Kcal 220
Koolhydraten 35
Vet 5
Proteïne 10

Geen opmerkingen: