Zoeken in deze blog

dinsdag, januari 07, 2014

Goede voornemens



Nu 2014 van start is gegaan, hebben ontzettend veel mensen gekozen om de daad bij het woord te voegen en zich in te schrijven bij een sportschool. Zoveel mensen, zoveel doelen, maar ik durf te wedden dat 99% van de sporters naar de sportschool trekt om hun vetpercentage te verlagen, fitter te worden en over het algeheel gezonder te zijn. De nieuwe sporters die na het begin doorzetten en echte amateur bodybuilders of powerlifters worden, zijn denk ik op 1 hand te tellen.

Die mensen die vanaf vandaag (maandagavond) hun eerste of hun hernieuwde stappen in the gym gaan zetten, vind ik geweldig. Serieus, als je het voor elkaar hebt gekregen om jezelf van de bank af te slepen en vol goede moed te beginnen om jezelf te verbeteren, ben ik fan je. Ik zal je helpen als ik dat kan en je advies geven als ik denk dat je het kan gebruiken. Hierbij alvast wat tips om je verblijf in de sportschool leuker te maken of je in ieder geval te vertellen waar je je op voor moet bereiden.

1.       Wees niet bang om een oefening te doen, ook niet wanneer je deze moet doen te midden van al die opgepompte bodybuilders. Vertrouw op jezelf en wees niet bang om het domein van de losse gewichten te betreden. Ik begrijp dat die personen intimiderend zijn en dat het misschien voelt alsof je niet naast ze mag staan. Maar geloof mij, het merendeel heeft zelf geen idee wat ze aan het doen zijn. De brede schouders waarvan je nu nog denkt dat ze indrukwekkend zijn, vallen – als je het weet vol te houden om enkele maanden te trainen – best wel mee. Vaak zijn die lijven het resultaat van veel en lang trainen in plaats van slim trainen. Alles werkt namelijk als je het maar vaak genoeg doet. Als je maar lang en vaak genoeg naar de sportschool gaat, krijg je vanzelf indrukwekkende spieren. Ook wanneer je de ballen verstand hebt van hoe een goed schema in elkaar zit. Dat brengt mij op…
2.       Begin als beginner bij het begin. Je kan zelfs overwegen om iemand die al wat langer sport te vragen om je hiermee te helpen. Denk niet dat je al gevorderd bent, je bent het niet. In mijn ogen zijn gevorderde krachtsporters diegene die in staat zijn om (grof gezegd) hun lichaamsgewicht te bankdrukken en anderhalf keer hun lichaamsgewicht te squatten en deadliften. Tot je dat kan, ben je een beginner dan wel gevorderde beginner. Realiseer je hierbij dat het vaak langer dan een jaar duurt om dit te bereiken. Wees je dus bewust van je status, kies een goed beginnerschema uit en voer dat uit. Wees consistent in het trainen, eten en rusten en geloof me, je gaat die sportschool nog leuk vinden ook.
3.       Zet door! Wanneer het allemaal niet leuk meer is, ga toch! Er is niets fijner dan het gevoel wat je hebt wanneer je klaar bent met trainen. Weet je hoe je dat gevoel kan bereiken? Door naar de sportschool te gaan, jezelf om te kleden en de zweetdruppels tevoorschijn te toveren. Showing up is half the battle. Ik ken niemand die achteraf baalt dat hij toch is gaan sporten.
4.       Doe dingen die je leuk vindt. Het allerbelangrijkst aan je bezoek aan de sportschool is dat je het leuk moet vinden om te gaan. Wanneer je oprecht zin hebt om een uurtje te sporten is het zoveel eenvoudiger om dit langere tijd vol te houden. Het maakt het zo oneindig veel makkelijker als je lol hebt in de oefeningen die je kan doen. Dus wanneer je bepaalde oefeningen hebt die je graag doet; doe die! Als je pull-ups irritant vindt, laat ze lekker links liggen. Als je krachttraining niet leuk vindt en klasjes juist wel, by all means, ga lekker spinnen. Niks is zo contraproductief als een workout waar je een hekel aan hebt. Individuele voorkeuren moeten bepalen welke oefeningen/sport je doet, niet de woorden van een of andere (internet)guru. Uiteraard zul je, wanneer je ver wilt komen in de sport die je leuk vindt, ooit er wel aan moeten geloven dat je minder leuke oefeningen zal moeten doen. Maar dat is voor dan, eerst maar eens een half jaar volhouden!
Een reactie plaatsen