Zoeken in deze blog

zondag, januari 12, 2014

Review van 4 fitnessprogramma's - deel 1


Ik ga weer een oude belofte inlossen. Ik had namelijk beloofd eens de fitnessprogramma’s waar ik ervaring mee heb op een rijtje te zetten. De komende weken zal ik daarom een aantal artikelen plaatsen, waarin ik een viertal programma's bespreek en ook een aantal pro's en con's opsom. 

Je kiest een fitnessprogramma op basis van je doelen. Denk daar dus over na en verdiep je goed in de achtergrond van (en filosofie achter) een programma, voor je er een kiest. Uiteraard is onderstaand mijn persoonlijke mening, maar wellicht kan het je wat helpen bij het kiezen van een programma dat bij je past.

Een eigen schema maken kan natuurlijk altijd. Er zijn ook veel lifters die het doen. Maar er zijn een heleboel geleerde mensen, die al een stukje langer meelopen dan jij, dus waarom niet op hun kennis en ervaringen meeliften (letterlijk en figuurlijk). Het geld is het - meestal - meer dan waard. 

Deel 1: New Rules of Lifting for Women (Lou Schuler en Alwyn Cosgrove)
Dit programma heeft een speciaal plekje in mij hart. Het was mijn eerste fitness programma (ik begon in 2011-2012) en voor mij een absolute eyeopener. Hier, hier en hier schreef ik er eerder over.

Wat:
Een full body workout programma, met een bijhorend (beknopt) voedingsplan. Het programma, dat ongeveer 6 maanden duurt (ik deed er wat langer over), kent 7 fases met een diversiteit aan oefeningen. Ook is er aandacht voor intervaltraining en bodyweight oefeningen.

Pro’s:
  • Een uitgebreide en complete introductie in fitness (en nog vermakelijk ook), speciaal gericht op vrouwen met dus veel toelichting en achtergrond (ook over voeding).
  • Het boek is grappig en zeer leesbaar.
  • Een enorm bijbehorend support netwerk op facebook.
  • Een degelijk full body schema.
  • Het is erg afwisselend en onder andere daardoor goed vol te houden.

Con’s:
  • Lou Schuler, de schrijver van het boek, heeft eens gezegd dat hij het boek niet heeft geschreven met het doel vet te verliezen, maar om sterker te worden. Vandaar het voedingsplan is zoals het is. Ik besteedde daar al eerder aandacht aan. Mocht dat eerste je doel zijn en je volgt de eetrichtlijnen uit het boek, dan schrik je misschien van een paar extra kilo’s die gepaard gaan met het sterker worden. Maar combineer dit met een goed (ander) dieet en dan kan ook dit programma je absoluut helpen vet te verliezen.
  • Sommige mensen (las ik op het forum) vonden het schema wat ingewikkeld, ik vond het wel meevallen.
  • Weinig aandacht voor de echte grote lifts (deadlifts, squats etc), terwijl het wel een programma is dat gericht zou zijn op kracht. Wellicht is dat gedaan om vrouwen niet te erg af te schrikken, die namelijk schijnen geïntimideerd te zijn door het squatrek ;) (beetje flauw dat ik hier mee spot, ik was een tijdje geleden namelijk absoluut geïntimideerd door deze type 'mannelijke' apparaten in de sportschool)
  • Wel een echte con: het boek is uit 2007 en is inmiddels ietwat verouderd. Er staat bv geen richtlijn in over cooling downs en van sommige oefeningen is inmiddels bekend dat er betere alternatieven zijn.
  • Sommige workouts zijn wat kort (30 minuten), terwijl anderen weer wat aan de uitgebreide kant zijn (90 minuten).
Voor wie
Absoluut een aanrader voor vrouwen die benieuwd zijn naar krachttraining, maar nog twijfelen/bang zijn/meer willen weten. Ik heb het boek dan ook al een aantal keer geprobeerd te sluiten aan vriendinne. Het programma is trouwens prima geschikt voor mannen (goede programma’s zijn in mijn ogen niet anders voor mannen dan voor vrouwen), maar het boek is duidelijk voor vrouwen geschreven (hence de naam).



Geen opmerkingen: